חפש בבלוג זה

יום חמישי, 10 בדצמבר 2015

מחשבות על פערי הדורות בקהילה החרדית


אני מבקש לשתף אתכם בתובנה שהתחדדה אצלי לאחרונה.

הריבוי הטבעי הגבוה של הקהילה החרדית מביא אותה למבנה ייחודי של פירמידה, שלצורך המחשתה אני נעזר בעבודתו הנפלאה של הדמוגרף אליהו בן משה 
http://economy.gov.il/Research/Documents/X11605.pdf 

אני מצרף כאן שתי תמונות מהמסמך:
1. פירמידה שנלקחה מעמ' 30 במסמך

2. נתונים מספריים ואחוזים שמופיעים בעמ' 35

כפי שניתן לראות 85% מהחרדים שהם למעלה מ-700,00 נפש נמצאים מתחת גיל 40, ורק כ-15% שהם כ-123,000 נמצאים מעל גיל 40.
אנו היזמים החברתיים הצעירים בקהילה החרדית מרבים לשאול את עצמנו: האם עמדותינו מייצגות את המיינסטרים החרדי או לא? האם אנו מיעוט הניכר או מיעוט שולי וחסר משמעות? אני טוען כעת שהשאלה היא אחרת לחלוטין. אנו צריכים לשאול את עצמנו: מיהו קהל היעד שלנו? ורק אז לבחון את הרלוונטיות שלנו.
אני טוען שהקולות השונים בקהילה החרדית של מרבית גדולי התורה, רבנים וראשי ישיבות, פוליטיקאים ואנשי ציבור, אנשי תקשורת חרדית לסוגיה, מייצגים ברוב מוחלט של המקרים את עמדת הציבור החרדי מעל גיל 40, אלא שקבוצה זו לצערנו הרב איננה מבינה די הצורך את האתגרים העומדים בפניה בנוגע לאלו שנמצאים ביום בגילאי העשרים והשלושים ועוד יותר בנוגע לאלו שנמצאים כיום בגילאי 0-20. 
הדיבורים שאנו מדברים לא נועדו לשכנע את בני 40+ הם נועדו לסלול דרך חדשה לבני 20-40 ולהכין דרך לבני 0-20, זהו הציבור שמבקש לשמוע את קולנו והדברים שנשמעים מבני 40-100 מאבדים מיום ליום את הרלוונטיות שלהם לגביהם.
אמור מעתה, נכון שבתוך הציבור של המבוגרים אנו מיעוט שולי וחסר משמעות, אבל בקרב 85% מהקהילה החרדית שעדיין לא הגיעו לגיל בינה אנו התקווה ואנו עשויים להיות רלוונטיים ביותר. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה